- en
- el
- ro
- is
- fr
Educație pentru sănătate pentru tinerii cu dizabilități (HEDY)
Tulburarea de Spectru Autist (TSA) afectează în medie 1 din 89 de persoane în Europa ( conf. unui studiu realizat de ASDEU, 2018) și 1 din 54 persoane în SUA (CDC, 2020). Cadrele didactice din școlile de masă mărturisesc faptul că formarea pe care au primit-o este inadecvată și își apreciază că eficacitatea în lucrul cu tinerii cu autism este una scăzută.
Așa cum Consiliul UE recomandă, „investiția în competențele de bază a devenit mai relevantă ca niciodată”, tocmai de aceea rezultatele intelectuale ale proiectului sunt concepute pentru a-i ajuta pe profesori să faciliteze dobândirea de competențe-cheie de către elevii lor.
Pentru a sprijini dezvoltarea competențelor-cheie ale tinerilor cu dizabilități, în cadrul proiectului actual – Educație pentru sănătate pentru tinerii cu dizabilități (HEDY) – se acordă o atenție deosebită creșterii nivelului competențelor personale, sociale și de învățare cu scopul de a îmbunătăți gestionarea în mod conștient aspectele legate de sănătate și încurajarea unei gestiuni a vieții orientată spre viitor.
Proiectul este finanțat în cadrul programului ERASMUS + Parteneriate stratefice în domeniul educației Școlare, K201, a demarat la data de 1 octmbrie 2020 și are o durata de 24 luni.
Punând laolaltă expertiza celor 5 parteneri: Fundația Romanian Angel Appeal (RAA), Autism-Europa (AE), Centrul de Diagnostic și Consiliere de Stat, IASIS, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 2, (CSEI) Ploiești și cu sprijinul a 8 școli partenere asociate, HEDY propune o abordare atractivă, inovatoare și unică, cu scopul de a avea un impact asupra a peste 1000 de cadre didactice și, prin intermediul acestora, asupra unei mari comunități de tineri foarte vulnerabili.
HEDY este un program complex de formare care cuprinde 4 module de e-learning (interactive, cu instrumente ușor de accesat și de utilizat pentru predare) ce vor fi dezvoltate și puse la dispozițe gratuit în 5 limbi europene: engleză, franceză, română, islandeză și greacă.
Proiectul propune următoarele obiective:
O1 – Consolidarea cunoștințelor și abilităților de abordare a competențelor cheie legate de dezvoltarea personală și elemente de sănătate pentru 800 de profesori din cele 4 țări partenere, printr-un program complex de formare alcătuit din 4 module de e-learning.
O2 – Îmbunătățirea accesului profesorilor la învățare bazată pe TIC de înaltă calitate prin diseminarea rezultatelor inovatoare către 200 de profesioniști din instituții de educație locale și naționale.
O3 – Sprijinirea reprezentativității tinerilor cu TSA prin implicarea a 18 tineri în pilotarea conținutului și elaborarea unei ghid privind participarea tinerilor.
Rezultatele așteptate ale proiectului:
– 800 de profesori din școli de masă și speciale din România, Grecia, Islanda și Belgia vor demonstra (prin chestionare pre și post-formare) cunoștințe și abilități sporite în abordarea dezvoltării personale și a educației pentru sănătate în lucrul cu tinerii cu dizabilități.
– 200 de reprezentanți ONG-uri, școli, autorități educaționale locale vor fi informați cu privire la programul de formare propus și îl vor putea disemina în continuare.
– Cel puțin 18 tineri din rândul celor 8 școli partenere asociate și CSEI vor fi implicați în proiect participând la pilotarea modulelor de învățare și vor contribui la dezvoltarea ghidului privind participarea tinerilor
– Cel puțin 90 de profesori din școli speciale și 90 de membri ai familiilor tinerilor cu autism vor accesa Ghidul privind participarea tinerilor.Până la sfârșitul proiectului, vor fi finalizate 5 produse intelectuale (în engleză și cele 4 limbi ale proiectului – franceză, spaniolă, norvegiană, română) diseminate în format de cursuri e-learning:
- Modul 1 – Dezvoltarea și pubertatea în rândul copiilor și tinerilor cu dizabilități
- Modul 2– Predarea regulilor de igienă și îngrijire personală pentru copiii și tinerii cu dizabilități
- Modul 3 – Sănătatea sexuală și reproductivă pentru adolescenții cu dizabilități
- Modul 4 – Aspecte juridice și politice legate de educația pentru sănătate a copiilor cu dizabilități
- Ghid pentru implicarea tinerilor
-
Gabriel Mareș
Este lector la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, are o licență în Științe ale Educației și o diplomă de licență în psihologie, un master în Comunicare și un doctorat în Științe ale Educației.
-
Ilias Michail Rafail
is a Counselor/Psychologist (PhD.c at Panteion University and BA at University of Athens) and an Adult Educator (M.Ed at Hellenic Open University). He works - among others, as a Scientific Responsible/Training Director at IASIS NGO, as a Training Director at KEK IEKEP and as a Project Manager in National and European Training and Consulting Programs.
-
Eric Kota
Eric Kota is a Psychologist, Trainer and Youth Worker. He works as a Researcher and Designer of European project of various funded frameworks (Erasmus+, CERV, AMIF, EuropeAid & HORIZON) in the research and development department of AmKE IASIS in the fields of education, social inclusion, digital transformation and sustainable development.
-
Thelma Rún van Erven
Graduated as a psychologist (cand.psych) from the University of Iceland in 2017 and she has been working at the Counselling and Diagnosis Centre (CDC) since then at the Division of Children and Adolescence
-
María Jónsdóttir
Has a MA degree in social work (2010) and certification as a specialist working with disabled people (2016). She has also certification as a Peers® and Keep safe® trainer
Romanian Angel Appeal Foundation (RAA) este o este o organizație neguvernamentală care lucrează din 1991 pentru îmbunătățirea calității vieții și combaterea riscului de discriminare și excluziune socială a copiilor și tinerilor aflați în dificultate, afectați de afecțiuni cronice, inclusiv de tulburări din spectrul autist (TSA). RAA oferă servicii medicale și sociale directe, influențează politicile de sănătate, sociale și educaționale, realizează cercetări și oferă sprijin în dezvoltarea profesională pentru o varietate de specialiști, cum ar fi profesori, specialiști în domeniul sănătății și asistenței sociale, psihologi și voluntari, prin activități de formare.
De-a lungul anilor, RAA a sprijinit peste 2000 de copii și familii care se confruntă cu TSA, peste 1200 de persoane care au nevoie de tratament pentru tuberculoza multidrog rezistentă și peste 18.000 de persoane din grupuri vulnerabile cu acces limitat la servicii de prevenire a HIV/SIDA și Tuberculoză.
RAA este unul dintre principalii furnizori de formare în domeniul serviciilor medicale, sociale și educaționale și unul dintre pionierii în utilizarea noilor tehnologii și a inovațiilor în domeniul formării sau al educației non-formale.
În 2000, RAA a fost prima organizație care a dezvoltat conținut e-learning pentru educația medicală continuă. RAA a dezvoltat peste 30 de programe de formare pentru diferite categorii profesionale (medici, profesori, psihologi și asistenți sociali), instruind peste 10.000 de profesioniști.
În 2006, RAA a dezvoltat un instrument educațional inovator și non-formal pentru formatorii care lucrează de la egal la egal, un joc online care le prezintă adolescenților, într-o manieră prietenoasă, un subiect de educație pentru sănătate. Din 2013, RAA a dezvoltat programe de formare care abordează integrarea copiilor cu dizabilități, ajungând la peste 1 500 de profesioniști. În toate proiectele s-a pus un accent deosebit pe consilierea și formarea părinților copiilor cu dizabilități. RAA a vizat, de asemenea, prin proiectul său, adulții din grupurile vulnerabile, oferind consiliere, formare și certificare pentru peste 2.000 de femei calificate ca baby-sitter. RAA a lansat în 2017 teachASD.com, o platformă de e-learning pentru cadrele didactice care abordează subiecte legate de integrarea copiilor cu nevoi educaționale, ajungând la peste 5.000 de profesioniști.
Din 2006, RAA a găzduit și organizat vizite de studiu internaționale pentru diverse părți interesate și specialiști din domeniile HIV, tuberculoză și TSA. De asemenea, RAA a efectuat o serie de cercetări privind nevoile de servicii ale familiilor cu TSA, calitatea serviciilor sociale furnizate, percepția TSA în rândul populației generale.
Autism-Europe (AE) este o organizație internațională non-profit, înființată în 1983 și recunoscută sub legile belgiene. Principalul său obiectiv este de a promova drepturile persoanelor cu autism și ale familiilor acestora și de a le ajuta să-și îmbunătățească calitatea vieții.
Organizația asigură o legătură reală între aproape 90 de organizații membre din sfera autismului din 38 de țări europene, inclusiv 26 de state membre ale Uniunii Europene, guverne și instituții europene și internaționale. Autism-Europe joacă un rol-cheie în creșterea gradului de conștientizare a publicului și în influențarea factorilor de decizie europeni în toate problemele legate de drepturile persoanelor cu autism.
Susținătorii și familiile joacă un rol central în organizația noastră, asigurându-se că opiniile și interesele persoanelor cu autism sunt reflectate în mod adecvat în activitatea noastră.
Autism-Europe este cunoscut de instituțiile europene drept vocea persoanelor cu autism și a familiilor acestora în Europa. Pentru a-și maximiza impactul asupra politicilor Uniunii Europene, Autism-Europe lucrează, de asemenea, în coaliții strategice cu organizațiile care împărtășesc aceleași preocupări și obiective.
Autism-Europe este, de asemenea, consultată în mod regulat de către Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și cooperează cu Națiunile Unite (ONU). Autism-Europe se mai bucură și de un status participativ (pentru organizațiile non-guvernamentale) la Consiliul Europei și în iulie 2002 a depus o plângere colectivă la Comitetul European al Drepturilor Sociale, devenind primul ONG pentru persoanele cu dizabilități care a întreprins astfel de acțiuni.
Misiunea Centrului de Stat de diagnostic și consiliere este de a se asigură că adolescenții și copiii cu tulburări de dezvoltare, care pot duce mai târziu în viață la apariția unor dizabilități, primesc diagnostic și consiliere și au acces la resurse pentru îmbunătățirea calității vieții. Centrul de Stat de Diagnostic și Consiliere este o instituție națională care deservește copiii și adolescenții de la naștere până la 18 ani, dar și familiile acestora.
Centrul funcționează conform Legii 83/2003. Personalul își ia angajamentul de a-i ajuta pe copiii cu dizabilități de dezvoltare să-și atingă potențialul și să se bucure de succes în viața adultă, oferind intervenție timpurie, evaluare multidisciplinară, consiliere și acces la resurse. În plus, ne vedem nevoiți să instuim părinții și profesioniștii cu privire la dizabilitățile copiilor și principalele metode de tratament. Personalul este implicat în cercetări clinice și diferite proiecte în domeniul copilăriei cu dizabilități în cooperare cu echipe locale și internaționale.
Activitatea centrului se bazează pe principiile serviciilor centrate pe familie, care pun accent pe sensibilitate și respect față de cultura și valorile fiecărei familii. Părinții sunt încurajați să ia parte la deciziile privind serviciile copilului și să participe la programe de intervenție atunci când acest lucru este posibil. În pregătirea unei trimiteri către centru, o evaluare preliminară trebuie făcută de către un profesionist (de exemplu, un medic pediatru, psiholog sau specialist în școală preșcolară și școlară). Pentru mai multe informații, puteți consulta www.greining.is, Legea 83/2003.
Motivul principal al trimiterii către centru este suspiciunea unei Tulburări de Spectru Autist, dizabilitate intelectuală și tulburări motorii. Copiii diagnosticați cu un handicap au dreptul la asistență specială în tinerețe, în conformitate cu legile privind drepturile persoanelor cu handicap. În plus, au dreptul la servicii pentru persoanele cu dizabilități sub egida municipalității.
Părinții copiilor cu handicap au dreptul la alocații de îngrijire la domiciliu asigurate de Institutul de Stat de Securitate Socială (www.tr.is) datorită cheltuielilor crescute legate de condiția și starea copilului. Asigurările de sănătate islandeze (www.sjukra.is) plătesc pentru dispozitive de asistență (scaune cu rotile, acompaniatori, etc), cheltuielile de terapie și de transport.
În Centrul de Stat de Diagnostic și Consiliere lucrează în jur de 55 de persoane, dintre care majoritatea sunt profesioniști, medici pediatrii, psihologi, asistenți sociali, terapeuți ocupaționali, kinetoterapeuți, logopezi, specialiști în școala primară și preșcolară și terapeuți de dezvoltare.
IASIS este o organizație non-guvernamentală, non-profit care activează în domeniile incluziunii sociale, sănătății mentale și dezinstuționalizarea, care participă activ la reforma psihiatrică promovată de Ministerul Sănătății și Solidarității Sociale și Uniunea Europeană. IASIS are o înregistrare oficială ca Organizație Privată Non-Profit și o Înregistrare Specială în Listele Organizațiilor Voluntare Non-Guvernamentale gestionate de Direcția Generală de Asistență Socială.
Organizația dispune și de un Sistem de Competență de Management certificat de Serviciul Special/Departamentul de Sănătate și Solidaritate Socială. Obiectivul principal al organizației este de a oferi sprijin psiho-social și educațional persoanelor care se încadrează în intervalul domeniilor acoperite de organizație sau sunt expuse riscului de excludere, precum și cursanților adulți din domeniul umanitar.
The Inclusive Education School Center Nr. 2, (CSEI)din Ploieşti se ocupă de copiii/elevii cu cerinţe educaţionale speciale şi oferă suport pentru servicii educaţionale prin intermediul profesorilor de sprijin elevilor şi cadrelor didactice din şcolile de masă, publice din comunitate şi judeţ.
Centrul Școlar de Educație Incluzivă și-a stabilit misiunea de a promova un învățământ modern, deschis și flexibil, capabil să asigure accesul la educație, recuperare și integrare pentru toți copiii cu nevoie educaționale speciale, să ofere servicii educaționale de sprijin de înaltă calitate, adecvate nevoilor fiecărui copil din perspectiva abilităților de viață și a competențelor necesare în performanța școlară elevilor integrați în învățământul de masă.
Serviciile specializate oferite de școală sunt:
- Învățământ special și specializat pentru copiii cu dizabilități
- Compensarea prin terapii specifice
- Evaluare psihopedagogică, diagnostic, orientare școlară și profesională prin Comisia Internă de evaluare complexă
- Asistență educațională și terapeutică de recuperare
- Informații și sfaturi pentru profesori
- Cercetare psihopedagogică și elaborarea de studii de specialitate
- Sprijin metodologic și științific în domeniul educației incluzive pentru cadrele didactice din școlile de masă.