Întărirea capacității profesioniștilor care lucrează în școli cu copii și tineri care suferă de afecțiuni din spectrul autismului.

  • Intro
  • Descriere
  • Cursuri
  • Colaboratori
  • Parteneri
Întărirea capacității profesioniștilor care lucrează în școli cu copii și tineri care suferă de afecțiuni din spectrul autismului. / Intro

Oferirea de șanse egale pentru copiii cu tulburări de spectru autism este o preocupare principală în toate țările implicate în proiect. Politicile actuale ale UE reflectă, de asemenea, această abordare și stipulează că “persoanele cu dizabilități, în special copiii (inclusiv cei cu tulburări de spectru autism), trebuie să fie integrate în sistemul de învățământ general și să beneficieze de sprijin individual în interesul copilului” (Strategia europeană pentru persoanele cu handicap 2010-2020).

Întărirea capacității profesioniștilor care lucrează în școli cu copii și tineri care suferă de afecțiuni din spectrul autismului este finanțată prin Erasmus + în cadrul programului K2 – parteneriate strategice.

4 cursuri de e-learning pentru profesorii școlilor de masă

septembrie 2, 2021

Pentru a atinge obiectivele proiectului, vor fi lansate 4 cursuri de e-learning. Cursurile abordează teme

Mai mult

Autori remarcabili contribuie la conținutul modulelor on-line

septembrie 2, 2021

Pentru a dezvolta module foarte relevante și utile, au fost selectați și recrutați experți în

Mai mult

Întâlnirile de proiect SPASD

septembrie 2, 2021

Proiectul a fost lansat la București în data de 30 noiembrie 2017. Prima întâlnire a

Mai mult

HEDY – Descrierea partenerilor

septembrie 2, 2021

Romanian Angel Appeal Foundation (RAA) este o organizație neguvernamentală care lucrează din 1991 pentru îmbunătățirea

Mai mult
Întărirea capacității profesioniștilor care lucrează în școli cu copii și tineri care suferă de afecțiuni din spectrul autismului. / Descriere

Context

Tulburările din spectrul autismului (TSA) nu mai sunt considerate o afecțiune rară, afectând 1 din 100 de persoane din Europa (Baird et al., 2000) și 1 din 68 în SUA (CDC, 2014). Acum știm că nivelurile de funcționare cognitivă a persoanelor diagnosticate cu tulburări din spectrul autismului acoperă o gamă variată. Abordarea recomandată pentru persoanele diagnosticate cu tulburări din spectrul autismului se axează pe intervențiile comportamentale, precum și pe serviciile sociale și educaționale care ajută individul să obțină independență și autonomie.

În mod similar, toate cele patru țări partenere (România, Polonia, Italia, Olanda) au propriile politici care susțin că șansele egale în accesarea educației ar trebui să fie disponibile pentru toți copiii. În acest context, țările se confruntă cu un număr din ce în ce mai mare de copii diagnosticați cu tulburări din spectul autist înscriși în învățământul de masă și ale căror nevoi ar trebui abordate printr-un sistem care nu este pregătit să le facă față.

În Olanda, profesorii din învățământul de masă raportează dificultăți în gestionarea copiilor diagnosticați cu tulburări din spectrul autist într-o școală de masă(Van der Meer, 2016). De asemenea raportează lipsa cunoștințe și abilități specifice pentru a gestiona integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasele de masă (Gispen et al., 2013; Walraven et al., 2013; Algemene Rekenkamer, 2013).

Un sondaj efectuat în rândul a 63 de cadre didactice din școala primară a relevat că 29% dintre profesori simt lipsa de cunoștințe și abilități specifice în predarea copiilor cu TSA. 50% dintre cadrele didactice au raportat lipsa de competențe în elaborarea unui plan educațional individual adaptat. 35% au avut dificultăți în ajustarea curriculumului pentru TSA. 35% dintre profesori nu au participat la cursuri de formare pentru TSA Un alt studiu arată că aproape jumătate dintre profesori au raportat dificultăți în observarea comportamentului copilului, în timp ce 40% spun că au greutăți în acceptarea părinților ca experți în ceea ce privește nevoile copilului lor diagnosticat cu tulburări din spectrul autist.

Mai multe studii efectuate în România (RAA, 2011; Mareș G. și Toth A., 2015, Toth A., 2016) au evidențiat factorii care limitează integrarea școlară a copiilor cu TSA: competențele scăzute ale profesorilor în lucrul cu elevii diagnosticați cu tulburări din spectrul autist; școli care dispun de resurse limitate pentru formarea personalului, furnizarea de instrumente de adaptare în predare și furnizarea de servicii de sprijin educațional; discriminare încă prezente în școli și comunități. Un studiu recent efectuat pe 147 de cadre didactice din 16 școli din România (RAA, noiembrie 2016) arată că 34% dintre respondenți nu au participat la nici un curs de formare în ultimii 2 ani, 97,95% au copii cu nevoi educaționale, inclusiv tulburări din spectrul autist în clasa lor, 77,5% consideră că nu au suficiente informații și cunoștințe pentru a trata copiii cu nevoi educaționale (inclusiv TSA).

În ciuda unei lungi istorii de organizare a învățământului special și incluziv, Italia a început recent să treacă de la abordarea psihanalitică tulburărilor din spectrul autist, la una care recunoaște TSA ca o tulburare neuronală, care necesită intervenții comportamentale și educative (Institutul Censis, 2012). În acest context, în școlile din Italia există o distribuție inegală a resurselor (fonduri, personal) care sprijină abordările comportamentale bazate pe dovezi în ceea ce privește tulburările din spectrul autist (Vivantti & Vivantti, 2015).

În Polonia, “Programul de dezvoltare a învățământului din Varșovia în 2013-2020”, menționează că, în ultimii ani, numărul deciziilor privind studiile speciale și studenții cu nevoi speciale a crescut. Ca și în România, în Polonia, adolescenții și adulții cu autism nu au acces la învățarea pe tot parcursul vieții sau la programele de tranziție de la școală la viața independentă (raportul Fundației SYNAPSIS, 2013).

Info Cursuri

Pe parcursul celor patru cursuri online, profesorii vor primi informații generale despre autism și vor învăța cum să implice părinții copiilor cu TSA în scopul construirii unui mediu incluziv în sala de clasă și reducerii riscului abandonului școlar timpuriu în rândul elevilor diagnosticați cu tulburări din spectrul autist. Cursurile abordează teme menite să sporească competențele și abilitățile cadrelor didactice, care nu vizează numai furnizarea de învățământ incluziv de înaltă calitate la clasă pentru elevii diagnosticați cu tulburări din spectrul autist (TSA) ci și oferirea de sprijin în transferul capabilităților dinspre școală către viața comunității și în construirea unui parteneriat cu părinții în educarea copilului.

a. Înțelegerea și gestionarea tulburărilor din spectrul autist (TSA) în sala de clasă

Educația incluzivă reprezintă o provocare pentru elevii diagnosticați cu TSA și pentru profesorii lor. Pentru ca un elev cu TSA să poată avea succes în învățământul incluziv, este esențial ca profesorii să aibă cunoștințe despre autism și ce înseamnă asta pentru elevii din instituțiile școlare. Acest modul se concentrează asupra a ceea ce este autismul, cum se manifestă în context școlar și asupra modului în care profesorii pot analiza și reduce comportamentele care afectează funcționarea elevului. După finalizarea modulului, profesorii vor putea să înțeleagă autismul în sala de clasă, să recunoască nevoile educaționale ale elevilor cu autism și să răspundă acestor nevoi pentru a-i ajuta pe elevi să învețe.

b. Adaptarea curriculumului pentru elevii diagnosticați cu Tulburări din Spectrul Autismului

Acest modul se concentrează pe adaptarea mediului școlar pentru elevii diagnosticați cu tulburări din spectrul autismului prezentând metodele cele mai utilizate de adaptare a predării în clasele de masă și oferind exemple practice privind ceea ce ar trebui adaptat și cum anume ar trebui realizată adaptarea. De asemenea se prezintă procesul de luare a deciziilor în adaptarea curriculumului (cum se poate decide nivelul de adaptare pentru elevul cu TSA; pașii în luarea unei decizii eficiente privind adaptarea) și se oferă alternative pentru prevenirea comportamentul necorespunzător în sala de clasă.

c. Tehnologia informație și comunicarea (TIC) în tulburări ale spectrului autist (TSA)

Rolul tehnologiei în predarea pentru copiii cu ASD a devenit un subiect de discuție în sistemul educațional. Inovația pe care TIC a adus-o în educație a făcut schimbări enorme în viața persoanelor cu ASD. Astfel, utilizarea TIC pentru a dobândi cunoștințe și abilități a devenit un element esențial în educația TSA. Acest modul se centrează pe furnizarea de exemple de strategii generale, nou dezvoltate, pe care profesorii le pot folosi în clasă pentru a ajuta copiii cu TSA să dezvolte strategii eficiente de învățare. După finalizarea formării, profesorii vor putea integra diferite strategii tehnologizate, validate științific, în metodele lor de predare pentru copiii cu TSA. Noile strategiile învățate, odată aplicate, vor avea efecte semnificative asupra performanței școlare a copiilor diagnisticați cu tulburări din spectrul autist. Integrarea tehnologiei în clasă va ușura munca cadrelor didactice, metodele lor de predare fiind de înaltă calitate, adaptate noilor evoluții din domeniu.

d. Tranziția de la școală la viața adultă a elevilor diagnosticați cu tulburări din spectrul autist (TSA)

Procesul de traziției este înțeles ca traversarea unei punți și începerea unei noi etape în viață. Acest modul adresează nevoia tinerilor diagnosticați cu tulburări de spectru autism de a învață să treacă printr-un proces de luare a deciziilor cu privire la ceea ce se va întâmpla după finalizarea studiilor sau părăsirea sistemului de învățământ. Acest modul prezintă modul în care pot fi analizate dimensiunile și domenii în care tânărul cu TSA își poate câștiga independență. După finalizarea instruirii, profesorul va putea evalua nevoile, cunoștințele, predispoziția și abilitățile elevului folosind instrumente practice și va putea realiza împreună cu acesta și familia un plan de acțiune ce va duce la câștigarea independeței pentru tânărul cu TSA.

Erasmus+

Erasmus + este programul UE de susținere a educației, formării, tineretului și sportului în Europa. Menit să dureze până la sfârșitul anului 2020, Erasmus + combină șapte programe prioritate și oferă oportunități pentru o mare varietate de indivizi și organizații.

Scopul programului Erasmus + este de a contribui la strategia Europa 2020 pentru creștere economică, locuri de muncă, echitate socială și incluziune, precum și cadrul strategic al UE pentru educație și formare.

Problemele specifice abordate prin program includ:

Reducerea șomajului, în special în rândul tinerilor
Promovarea învățării în rândul adulților, în special pentru noile competențe și abilități cerute de piața forței de muncă.
Încurajarea tinerilor să participe la democrația europeană
Sprijinirea inovării, cooperării and reformei
Reducerea abandonului școlar timpuriu
Promovarea cooperării și a mobilității cu țările partenere ale UE
Programul Erasmus + este gestionat de Comisia Europeană (organul executiv al UE), Agenția Executivă pentru Educație, Audiovizual și Cultură (EACEA), o serie de Agenții Naționale din țările programului și o serie de birouri naționale în unele țări partenere.

Pentru detalii https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/node_ro

Întărirea capacității profesioniștilor care lucrează în școli cu copii și tineri care suferă de afecțiuni din spectrul autismului. / Cursuri
Disponibil in:
  • ro
Accesibil fără înregistrare

Tehnologii informationale si Comunicationale (TIC) si Tulburarile din Spectrul Autist (ASD)

Start

  • Tematica:
  • Durata: 2h
Disponibil in:
  • ro
  • en
Accesibil fără înregistrare

Adaptare curriculara

Start

  • Tematica:
  • Durata: 2h
Disponibil in:
  • ro
Accesibil fără înregistrare

Tranzitia elevilor diagnosticati cu Tulburarea din Spectru Autist (TSA)

Start

  • Tematica:
  • Durata: 3h
Întărirea capacității profesioniștilor care lucrează în școli cu copii și tineri care suferă de afecțiuni din spectrul autismului. / Resurse
Momentan, pe acest proiect nu au fost adaugate documente.
Întărirea capacității profesioniștilor care lucrează în școli cu copii și tineri care suferă de afecțiuni din spectrul autismului. / Colaboratori
  • Dr. Roxana Cardos

    Psiholog atestat în psihologie clinică şi psihoterapie

  • Profesor Univ. Dr. Anca Dobrean

    Șef de catedră - Catedra de psihologie clinică și psihoterapie / Facultatea de psihologie și științe ale educației, Universitatea Babeș-Bolyai

Întărirea capacității profesioniștilor care lucrează în școli cu copii și tineri care suferă de afecțiuni din spectrul autismului. / Parteneri

Synapsis

 

The SYNAPSIS Foundation has developed the team of professionals for almost 30 years. The team consists of approx. 100 employees, who provide services for people with autism (ASD) and their families. Dynamic development of research, education and methods of rehabilitation, as well as the latest achievements of early detection tools and tools for working for the benefit of the community represent the participation of the Foundation’s staff. Synapsis Foundation has been trying to raise awareness about autism in Poland by trainings, conferences, internships, lectures and translating publications for various target groups. This type of actions is particularly important, since needs of people with autism are growing (UNO considered autism to be one of the most important health problems of the world) and universities in Poland do not train specialists in autism. In this situation, it is very important for Synapsis team to educate specialists in Poland in new approaches in the field of autism. The SYNAPSIS Foundation extended its range of activities, approaching the difficult subject of early detection of autism at very young children, as early diagnosing of Autism increases the effectiveness of therapy, combined with the new screening and diagnostic tools. The organization offers short-term accommodation programmes (respire home) with the aim of teaching young adults with ASD to live an independent life.

 

UBB

Babes-Bolyai University is an academic educational public institution aiming to promote and sustain the development of specific cultural components within the local, regional, national and international community. Babes-Bolyai University has become a modern institution, acquiring remarkable fame by its long-time achievements at national and international levels. The project is implemented within the International Institute for the Advanced Studies of Psychotherapy and Applied Mental Health (International Institute) (www.psychotherapy.ro) – an excellence postdoctoral and research Institute of the Babes-Bolyai University (UBB), located in Cluj-Napoca, Transylvania-Romania. The International Institute for the Advanced Studies of Psychotherapy and Applied Mental Health is the spearhead – an academic spin-off – of the Department of Clinical Psychology and Psychotherapy of the Babes-Bolyai University, at the international level. The Institute has two world-class research Platforms: (1) Robotherapy and Virtual Reality Therapy Platform (the Matrix Platform) and (2) The Platform for Advanced Imaging – MRI/EEG – in Clinical Cognitive Sciences (the SkyRa Platform) and an advanced Clinical Research Unit. The International Institute aims to promote advanced study and scholarship in psychotherapy and applied mental health by postdoctoral training and research, following a scientist-practitioner paradigm. It offers training and conduct research in personalized evidence-based psychotherapies and other mental health applications. UBB ensure the access to all the psychological therapy facilities required by SPASD. Researchers and psychologists from this department have expertise in running clinical trials. UBB has performed research towards the use of robots for ASD. UBB is the leading Romanian group in the field of autism therapy and has introduced/adapted ADI and ADOS in Romania (with Prof. Daniel David as the PI and the principal author of the adaptation) and they have trained over 400 Romanian professionals all over the country in evidence-based intervention for autism.

 

UMCG

In the Netherlands, this project is led by the department of Child and Adolescent Psychiatry of the University Medical Center Groningen (UMCG; https://www.umcg.nl/EN/corporate/Departments/UCP/Research/Paginas/default.aspx) and Accare Child and Adolescent Psychiatry (https://www.accare.nl/), a large mental health clinic in the Northern part of the Netherlands.

Within this cooperation, several research projects have been carried out, always focusing on improving the care for children and adolescents with psychiatric problems. For this specific project, two other institutions have been involved: Kentalis (https://www.kentalis.nl/), a national institution for people with communicative limitations, and the dr. A. Verschoorschool (http://www.verschoorschool.nl/), a school for special primary and secondary education. Preceding the current project, the four partners have developed an e-learning course on autism for students (teachers-to-be) within ‘Samen Doen!’, one of the Dutch academic workplaces for autism (http://autisme-samendoen.nl/). The current project is a follow-up on that, focusing on teachers who already work in education students with autism.

 

RAA

Fundația Romanian Angel Appeal (RAA) este o organizație non-guvernamentală care activează din 1991 pentru îmbunătățirea calității vieții și prevenirea riscului de discriminare și excludere socială a copiilor și a tinerilor aflați în nevoie, afectați de boli cronice, inclusiv tulburări din spectrul autist (TSA).

Pentru a-și îndeplini misiunea, RAA acționează în mai multe direcții – îmbunătățirea calității serviciilor medicale și sociale, influențarea politicilor sociale și educaționale, efectuarea de cercetări și susținerea dezvoltării profesionale a diverșilo specialiști prin sesiuni de formare pe termen scurt sau online.

Romanian Angel Appeal a sprijinit în ultimii 7 ani, prin proiectele sale, mai mult de 2000 de copii și familii afetate de tulburări din spectrul autist.

În Romania, RAA este una dintre cele mai puternice voci care pledează pentru drepturile copiilor și familiilor afectate de TSA, fiind, de asemenea, membru al FEDRA – Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Autism și având parteneriat cu peste 20 de organizații de părinți ai copiilor cu TSA.

În ultimii 7 ani, RAA a implementat mai multe programe care oferă servicii pentru familiile afectate de TSA, inclusiv formarea pentru părinți, profesori și educatori, medicii și specialiștii psihosociali. Peste 1.000 de profesioniști (inclusiv aproape 300 de profesori) au fost instruiți prin cursurile rezidențiale de scurtă durată ale RAA și prin instrumente online. Cursurile au vizat subiecte precum: noțiunile de bază despre TSA, depistarea precoce a TSA la copii, consilierea socială pentru familiile afectate de TSA, concepte și tehnici de bază în în terapia comportamentală pentru a fi folosite de către personalul psihosocial specializat etc. Evaluarea nevoilor în rândul cadrelor didactice efectuată în timpul acestor proiecte, indică o nevoie puternică de formare specializată, corelată cu numărul crescut de cazuri de TSA înregistrate în România (7700 copii – 2016), reprezintă o bază pentru un interes strategic al RAA în dezvoltarea de proiecte axate pe îmbunătățirea cunoștințelor și asigurarea schimbului de know-how în domeniul educației pentru copiii și tinerii diagnosticați cu tulburări din spectrul autist.

 

CVBF

Consorzio per Valutazioni Biologiche e Farmacologiche (CVBF) este o organizație științifică non-profit, a cărei misiune este de a efectua cercetări și educație în domeniul farmaceutic. Principalele domenii de activitate sunt științele vieții și biotehnologiile, dezvoltarea de medicamente pentru populațiile mici (boli pediatrice și rare), managementul cercetării, proiectarea și conducerea studiilor clinice, etica și reglementarea, advocacy pentru implicarea în procesul decizional al pacienților.

CVBF se angajează în mod special în activități de formare adresate organismelor publice, institutelor de cercetare și companiilor private și este implicată în proiectarea și executarea programelor educaționale precum și în organizarea activităților de formare rezidențială și online.

În plus, CVBF a participat la programul de instruire, inclusiv lecții, schimburi de experiență și școli de vară, dezvoltate în cadrul proiectului SMART finanțat de UE și adresându-se personalului Institutului de Sănătate Memoriale pentru Copii (IPCZD, Varșovia) vizând îmbunătățirea nivelului de cercetare pediatrică de înaltă calitate în Polonia.CVBF a dezvoltat o vastă experiență în domeniul comunicării și diseminării, conducând și gestionând activități în mai multe proiecte finanțate de UE (GAPP, DEEP, CloSed și InNerMeD).

CVBF se angajează în mod special în elaborarea unor materiale informative adaptate pe vârste, pentru a informa în mod corespunzător copiii și familiile implicate în studiile clinice (e.g. DEEP – http://www.deepproject.eu/information-booklets/ and GAPP – http://www.pediatricpain.eu/patients-and-families/ projects).  De asemenea, coordonează activitățile de comunicare și de rețea ale rețelei TEDDY (https://www.teddynetwork.net/teddy-videos-drug-use-explained-to-children/).

CVBF desfășoară activitățile proiectului în colaborare cu partenerul său Universitatea din Bari Aldo Moro (UNIBA). UNIBA oferă cursuri diferite atât pentru studenții cât și cursuri postuniversitare, iar toate departamentele sale sunt implicate în cercetarea științifică. O colaborare de lungă durată există între CVBF, UNIBA și FGB care au semnat un Memorandum de Înțelegere pentru colaborarea lor pe mai multe proiecte europene (DEEP, GRiP, GAPP, SMART). În mod special, “Departamentul de Științe Medicale de bază, neuroștiințe și organe de simț” este implicat în proiectul SPASD, având în vedere eforturile sale demne de remarcat în îmbunătățirea îngrijirii pacienților și în promovarea cercetării științifice și a activităților educaționale în domeniul tulburării spectrului autismului.

Principalele atribuții în cadrul proiectului

CVBF în calitate de co-lider al pachetului de lucru 6 “Comunicare și diseminare” este implicat în principal în elaborarea Planului de diseminare, a paginii web și a identității grafice a proiectului, a comunicatelor de presă și a planului de diseminare a cursurilor de e-learning. În plus, în calitate de co-lider al pachetului de lucru 7 “Managementul programelor de e-learning”, CVBF este implicat în stabilirea metodologiei și instrumentelor de evaluare, în colectarea și analiza datelor și în monitorizarea activităților de înregistrare și certificare online a cadrelor didactice. Mai mult, CVBF, în colaborare cu “Departamentul de Științe Medicale de bază, neuroștiințe și organe de simț (UNIBA)” contribuie la rezultatele intelectuale produse în Pachetele de lucru 2,3,4,5 și la traducerea lor în limba italiană și lucrează, de asemenea la acreditarea celor patru module de e-learning din Italia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Parteneri