Întărirea capacității profesioniștilor care lucrează în școli cu copii și tineri care suferă de afecțiuni din spectrul autismului. / Descriere
Context
Tulburările din spectrul autismului (TSA) nu mai sunt considerate o afecțiune rară, afectând 1 din 100 de persoane din Europa (Baird et al., 2000) și 1 din 68 în SUA (CDC, 2014). Acum știm că nivelurile de funcționare cognitivă a persoanelor diagnosticate cu tulburări din spectrul autismului acoperă o gamă variată. Abordarea recomandată pentru persoanele diagnosticate cu tulburări din spectrul autismului se axează pe intervențiile comportamentale, precum și pe serviciile sociale și educaționale care ajută individul să obțină independență și autonomie.
În mod similar, toate cele patru țări partenere (România, Polonia, Italia, Olanda) au propriile politici care susțin că șansele egale în accesarea educației ar trebui să fie disponibile pentru toți copiii. În acest context, țările se confruntă cu un număr din ce în ce mai mare de copii diagnosticați cu tulburări din spectul autist înscriși în învățământul de masă și ale căror nevoi ar trebui abordate printr-un sistem care nu este pregătit să le facă față.
În Olanda, profesorii din învățământul de masă raportează dificultăți în gestionarea copiilor diagnosticați cu tulburări din spectrul autist într-o școală de masă(Van der Meer, 2016). De asemenea raportează lipsa cunoștințe și abilități specifice pentru a gestiona integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasele de masă (Gispen et al., 2013; Walraven et al., 2013; Algemene Rekenkamer, 2013).
Un sondaj efectuat în rândul a 63 de cadre didactice din școala primară a relevat că 29% dintre profesori simt lipsa de cunoștințe și abilități specifice în predarea copiilor cu TSA. 50% dintre cadrele didactice au raportat lipsa de competențe în elaborarea unui plan educațional individual adaptat. 35% au avut dificultăți în ajustarea curriculumului pentru TSA. 35% dintre profesori nu au participat la cursuri de formare pentru TSA Un alt studiu arată că aproape jumătate dintre profesori au raportat dificultăți în observarea comportamentului copilului, în timp ce 40% spun că au greutăți în acceptarea părinților ca experți în ceea ce privește nevoile copilului lor diagnosticat cu tulburări din spectrul autist.
Mai multe studii efectuate în România (RAA, 2011; Mareș G. și Toth A., 2015, Toth A., 2016) au evidențiat factorii care limitează integrarea școlară a copiilor cu TSA: competențele scăzute ale profesorilor în lucrul cu elevii diagnosticați cu tulburări din spectrul autist; școli care dispun de resurse limitate pentru formarea personalului, furnizarea de instrumente de adaptare în predare și furnizarea de servicii de sprijin educațional; discriminare încă prezente în școli și comunități. Un studiu recent efectuat pe 147 de cadre didactice din 16 școli din România (RAA, noiembrie 2016) arată că 34% dintre respondenți nu au participat la nici un curs de formare în ultimii 2 ani, 97,95% au copii cu nevoi educaționale, inclusiv tulburări din spectrul autist în clasa lor, 77,5% consideră că nu au suficiente informații și cunoștințe pentru a trata copiii cu nevoi educaționale (inclusiv TSA).
În ciuda unei lungi istorii de organizare a învățământului special și incluziv, Italia a început recent să treacă de la abordarea psihanalitică tulburărilor din spectrul autist, la una care recunoaște TSA ca o tulburare neuronală, care necesită intervenții comportamentale și educative (Institutul Censis, 2012). În acest context, în școlile din Italia există o distribuție inegală a resurselor (fonduri, personal) care sprijină abordările comportamentale bazate pe dovezi în ceea ce privește tulburările din spectrul autist (Vivantti & Vivantti, 2015).
În Polonia, “Programul de dezvoltare a învățământului din Varșovia în 2013-2020”, menționează că, în ultimii ani, numărul deciziilor privind studiile speciale și studenții cu nevoi speciale a crescut. Ca și în România, în Polonia, adolescenții și adulții cu autism nu au acces la învățarea pe tot parcursul vieții sau la programele de tranziție de la școală la viața independentă (raportul Fundației SYNAPSIS, 2013).
Info Cursuri
Pe parcursul celor patru cursuri online, profesorii vor primi informații generale despre autism și vor învăța cum să implice părinții copiilor cu TSA în scopul construirii unui mediu incluziv în sala de clasă și reducerii riscului abandonului școlar timpuriu în rândul elevilor diagnosticați cu tulburări din spectrul autist. Cursurile abordează teme menite să sporească competențele și abilitățile cadrelor didactice, care nu vizează numai furnizarea de învățământ incluziv de înaltă calitate la clasă pentru elevii diagnosticați cu tulburări din spectrul autist (TSA) ci și oferirea de sprijin în transferul capabilităților dinspre școală către viața comunității și în construirea unui parteneriat cu părinții în educarea copilului.
a. Înțelegerea și gestionarea tulburărilor din spectrul autist (TSA) în sala de clasă
Educația incluzivă reprezintă o provocare pentru elevii diagnosticați cu TSA și pentru profesorii lor. Pentru ca un elev cu TSA să poată avea succes în învățământul incluziv, este esențial ca profesorii să aibă cunoștințe despre autism și ce înseamnă asta pentru elevii din instituțiile școlare. Acest modul se concentrează asupra a ceea ce este autismul, cum se manifestă în context școlar și asupra modului în care profesorii pot analiza și reduce comportamentele care afectează funcționarea elevului. După finalizarea modulului, profesorii vor putea să înțeleagă autismul în sala de clasă, să recunoască nevoile educaționale ale elevilor cu autism și să răspundă acestor nevoi pentru a-i ajuta pe elevi să învețe.
b. Adaptarea curriculumului pentru elevii diagnosticați cu Tulburări din Spectrul Autismului
Acest modul se concentrează pe adaptarea mediului școlar pentru elevii diagnosticați cu tulburări din spectrul autismului prezentând metodele cele mai utilizate de adaptare a predării în clasele de masă și oferind exemple practice privind ceea ce ar trebui adaptat și cum anume ar trebui realizată adaptarea. De asemenea se prezintă procesul de luare a deciziilor în adaptarea curriculumului (cum se poate decide nivelul de adaptare pentru elevul cu TSA; pașii în luarea unei decizii eficiente privind adaptarea) și se oferă alternative pentru prevenirea comportamentul necorespunzător în sala de clasă.
c. Tehnologia informație și comunicarea (TIC) în tulburări ale spectrului autist (TSA)
Rolul tehnologiei în predarea pentru copiii cu ASD a devenit un subiect de discuție în sistemul educațional. Inovația pe care TIC a adus-o în educație a făcut schimbări enorme în viața persoanelor cu ASD. Astfel, utilizarea TIC pentru a dobândi cunoștințe și abilități a devenit un element esențial în educația TSA. Acest modul se centrează pe furnizarea de exemple de strategii generale, nou dezvoltate, pe care profesorii le pot folosi în clasă pentru a ajuta copiii cu TSA să dezvolte strategii eficiente de învățare. După finalizarea formării, profesorii vor putea integra diferite strategii tehnologizate, validate științific, în metodele lor de predare pentru copiii cu TSA. Noile strategiile învățate, odată aplicate, vor avea efecte semnificative asupra performanței școlare a copiilor diagnisticați cu tulburări din spectrul autist. Integrarea tehnologiei în clasă va ușura munca cadrelor didactice, metodele lor de predare fiind de înaltă calitate, adaptate noilor evoluții din domeniu.
d. Tranziția de la școală la viața adultă a elevilor diagnosticați cu tulburări din spectrul autist (TSA)
Procesul de traziției este înțeles ca traversarea unei punți și începerea unei noi etape în viață. Acest modul adresează nevoia tinerilor diagnosticați cu tulburări de spectru autism de a învață să treacă printr-un proces de luare a deciziilor cu privire la ceea ce se va întâmpla după finalizarea studiilor sau părăsirea sistemului de învățământ. Acest modul prezintă modul în care pot fi analizate dimensiunile și domenii în care tânărul cu TSA își poate câștiga independență. După finalizarea instruirii, profesorul va putea evalua nevoile, cunoștințele, predispoziția și abilitățile elevului folosind instrumente practice și va putea realiza împreună cu acesta și familia un plan de acțiune ce va duce la câștigarea independeței pentru tânărul cu TSA.
Erasmus+
Erasmus + este programul UE de susținere a educației, formării, tineretului și sportului în Europa. Menit să dureze până la sfârșitul anului 2020, Erasmus + combină șapte programe prioritate și oferă oportunități pentru o mare varietate de indivizi și organizații.
Scopul programului Erasmus + este de a contribui la strategia Europa 2020 pentru creștere economică, locuri de muncă, echitate socială și incluziune, precum și cadrul strategic al UE pentru educație și formare.
Problemele specifice abordate prin program includ:
Reducerea șomajului, în special în rândul tinerilor
Promovarea învățării în rândul adulților, în special pentru noile competențe și abilități cerute de piața forței de muncă.
Încurajarea tinerilor să participe la democrația europeană
Sprijinirea inovării, cooperării and reformei
Reducerea abandonului școlar timpuriu
Promovarea cooperării și a mobilității cu țările partenere ale UE
Programul Erasmus + este gestionat de Comisia Europeană (organul executiv al UE), Agenția Executivă pentru Educație, Audiovizual și Cultură (EACEA), o serie de Agenții Naționale din țările programului și o serie de birouri naționale în unele țări partenere.
Pentru detalii https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/node_ro