- ro
Profesori Pregătiți – Profesori Motivați!
„Profesori Pregătiți – Profesori Motivați” este un proiect încheiat cu succes în aprilie 2021, fiind implementat de Fundația Romanian Angel Appeal (RAA), în parteneriat cu Asociația de Psihoterapii Cognitiv-Comportamentale din România (APCCR) și Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist (F.E.D.R.A.).
Principalul obiectiv al proiectlui l-a reprezentat dezvoltarea, prin formare continuă, a abilităţilor de lucru cu copii cu cerinţe educaţionale speciale pentru 400 de cadre didactice, 80 persoane din rândul personalului de sprijin şi 26 membri ai echipelor manageriale din 13 școli speciale și de masă. Cele 13 şcoli au fost selectate din 6 județe: Suceava, Bacău, Prahova, Galați, Brăila și Vaslui acoperind astfel, 3 zone defavorizate (Nord-Est, Sud Muntenia și Sud-Est).
Proiectul a pornit de la premisa că diversificarea şi îmbunătăţirea metodelor de predare, adaptarea acestora la nivelul de dezvoltare al copiilor şi utilizarea de către cadrele didactice a noilor tehnologii în actul predarii, pot creşte şansele de incluziune a copiilor cu CES în învăţământ.
RAA şi partenerii săi au propus un program complex de formare, constând într-un curs introductiv (în format e-learning), urmat de o serie de cursuri rezidenţiale (faţă în faţă cu lectorul) şi practică monitorizată online.
Obiectivul proiectului a constat în dezvoltarea, prin formare continuă, a abilităţilor de lucru cu copii cu cerinţe educaţionale speciale pentru 400 de cadre didactice, 80 persoane din rândul personalului de sprijin şi 26 membri ai echipelor manageriale din 13 școli speciale și de masă. Cele 13 şcoli au fost selectate din 6 județe: Suceava, Bacău, Prahova, Galați, Brăila și Vaslui acoperind astfel, 3 zone defavorizate (Nord-Est, Sud Muntenia și Sud-Est).
Rata crescută a sărăciei și numărul semnificativ de copii cu cerințe educaționale speciale (CES) în școlile din aceste regiuni, coroborate cu scăderea numărului unităților școlare (de masă și speciale) și cu lipsa de pregătire a cadrelor didactice în vederea lucrului cu copiii cu nevoi speciale, conduc la scăderea gradului de incluziune școlară a copiilor cu CES și implicit, către creșterea abandonului școlar.
Proiectul a pornit de la premisa că diversificarea şi îmbunătăţirea metodelor de predare, adaptarea acestora la nivelul de dezvoltare al copiilor şi utilizarea de către cadrele didactice a noilor tehnologii în actul predarii, pot creşte şansele de incluziune a copiilor cu CES în învăţământ.
Activități și rezultate
RAA şi partenerii săi propun un program complex de formare, constând într-un curs introductiv (în format e-learning), urmat de o serie de cursuri rezidenţiale (faţă în faţă cu lectorul) şi practică monitorizată online. Cursurile vor atinge următoarele teme:
1. Cursul introductiv (e-learning) va curpinde teme privind abandonul şcolar, segregarea şcolară şi rolul cadrelor didactice în creşterea şanselor de integrare şcolară a copiilor la risc de abandon, cu precădere a celor cu CES.
2. Cele patru cursuri rezidenţiale livrate în serii de cca. 20 cadre didactice în fiecare județ vor aborda teme precum:
- Adaptare curriculară pentru copiii cu CES
- Metode participative de predare, centrate pe copil şi TIC
- Dezvoltare a gândirii critice, formare de abilităţi şi creștere a independenţei
- Dezvoltare personală şi managementul stresului
Justificare
Proiectul răspunde şi nevoii de formare a personalului de spijin direct implicat în asigurarea suportului necesar întegrării copiilor cu CES, dar şi nevoilor de formare a echipelor manageriale ale şcolilor partenere. Programa pentru personalul de sprjin va aborda tematica măsurilor de desegregare şi de integrare a copiilor în colectivităţile şcolare, iar cursurile adresate managerilor şcolari vor viza teme precum atragerea de resurse pentru şcoli, motivarea şi retenţia personalului şi managementul relaţiei cadre didactice – părinţi.
Proiectul „Profesori Pregătiți – Profesori Motivați” a avut o durată de 30 de luni, a demarat în Aprilie 2018, are valoarea de 3,915,221.26 RON şi a fost finanțat de FONDUL SOCIAL EUROPEAN prin intermediul apelului de proiecte POCU 2014-2020 73/6/6/105405 „Profesori motivați în școli defavorizate”, obiectivul specific al programului fiind: „Îmbunătățirea competențelor personalului didactic din învățământul pre-universitar în vederea promovării unor servicii educaționale de calitate orientate pe nevoile elevilor și ale unei școli incluzive”.
Fundația Romanian Angel Appeal (RAA) activează încă din 1991, în beneficiul copiilor și tinerilor afectați de boli cronice și la risc de excludere socială.
Activitățile Fundatiei Romanian Angel Appeal cuprind furnizarea de servicii medicale, psihologice și sociale, dezvoltarea de cursuri de instruire, studii și cercetări, campanii și programe de advocacy, în colaborare cu autorități guvernamentale, companii, organizații neguvernamentale și persoane fizice.
De 10 ani, Fundația RAA a devenit o importantă voce în sprijinul copiilor și persoanelor cu autism derulând numeroase proiecte în sprijinul integrării sociale a persoanelor cu tulbuări din apectrul autist şi implicându-se în campanii de conştientizare şi advocacy pentru îmbunătăţirea politicilor şi legislaţiei în domeniu.
Mai multe despre Fundația Romanian Angel Appeal, pe www.raa.ro.
Asociația de Psihoterapii Cognitive și Comportamentale din România (APCCR) este cea mai veche și cea mai reprezentativă asociație de profil din România, membră a European Association of Behavioral and Cognitive Therapy (EABCT; programul de formare al APCCR este acreditat EABCT), Centru de formare și reprezentant al Albert Ellis Institute și colaborator al Academy of Cognitive Therapy (ACT, SUA; programul de formare al APCCR este recunoscut pentru etapa I de acreditare la ACT).
APCCR promovează psihodiagnosticul și intervențiile psihologice validate științific pentru promovarea sănătății și tratamentul tulburărilor psihice la copii, adolescenți, adulți și vârsta a treia.
Mai multe informații cu privire la activitatea organizaţiei găsiţi la www.psihoterapiecbt.ro
FEDRA – Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist este prima federaţie de acest tip din România, care are ca membri în principal organizaţii de părinţi ai copiilor şi tinerilor cu autism şi doreşte să fie o voce puternică şi unitară a organizaţiilor de profil din România. FEDRA a fost înființată legal în noiembrie 2010, la inițiativa unor părinți, cu scopul de a crea şi păstra un mediu adecvat pentru stimularea şi sprijinirea persoanelor cu Tulburări în Spectrul Autist (TSA).
Din 2010, Federația s-a dezvoltat de la un număr de 6 membrii inițial, la 19 în acest moment, devenind o voce din ce în ce mai puternică atunci în sprijinul persoanelor afectate de TSA. În decursul anilor, FEDRA a organizat campanii de conștientizare, evenimente locale de sensibiliyare şi informare prin intermediul membrilor săi, a participat sau a inițiat demersuri legislative, care vizau îmbunătățirea calității vieții persoanelor cu autism.
Detalii pe www.autismfedra.ro