Languages:

Vurdering i nettbaserte læringsmiljøer

Vurdering online: utfordringer og muligheter

Å vurdere elevene våre i nettbaserte miljøer er uten tvil annerledes enn det som tradisjonelt har blitt gjort. Dette gir noen utfordringer, men det kan også gi noen muligheter

Skjermbilde 2023-05-29 kl. 13.08.28

LÆR MER OM MULTIMODAL VURDERING

Som mennesker kan vi kommunisere gjennom mange forskjellige språk. Vi kan bruke bilder, lyder, ord, tegn, farger ... og kombinasjoner av disse. Multimodal vurdering er anvendelsen av dette prinsippet i vurdering. Hvis vi ønsker å se hva elevene har lært, kan vi gi dem ulike måter å kommunisere det på. 

Du kan lage multimodale vurderinger som inneholder video, bilder eller animasjoner, i tillegg til match- og sorteringsaktiviteter, for å legge til interaktivitet i timene dine. I tillegg til å være spennende, er multimodale vurderinger også svært effektive når det gjelder å øke hukommelse/retensjon, ettersom elevene må huske informasjon og knytte den til et bilde. Ved å skape denne forbindelsen vil de feste informasjonen bedre i hukommelsen.

Når du bruker multimodal vurdering, må du huske på disse fem tingene:

Skjermbilde 2023-05-29 kl. 13.11.39
brainstorming

Refleksjonsspørsmål:

Prøv å praktisere multimodal vurdering neste gang du vurderer. Når du har gjort det, kan du reflektere over hvordan det var.

  • Hva gjorde du multimodalt?
  • Hva fungerte? Hvorfor?
  • Hva kan du forbedre? Hvordan?
  • Hvordan følte du deg?
  • Hvordan følte elevene seg?