Å vurdere elevene våre i nettbaserte miljøer er uten tvil annerledes enn det som tradisjonelt har blitt gjort. Dette gir noen utfordringer, men det kan også gi noen muligheter.
Som mennesker kan vi kommunisere gjennom mange forskjellige språk. Vi kan bruke bilder, lyder, ord, tegn, farger ... og kombinasjoner av disse. Multimodal vurdering er anvendelsen av dette prinsippet i vurdering. Hvis vi ønsker å se hva elevene har lært, kan vi gi dem ulike måter å kommunisere det på.
Du kan lage multimodale vurderinger som inneholder video, bilder eller animasjoner, i tillegg til match- og sorteringsaktiviteter, for å legge til interaktivitet i timene dine. I tillegg til å være spennende, er multimodale vurderinger også svært effektive når det gjelder å øke hukommelse/retensjon, ettersom elevene må huske informasjon og knytte den til et bilde. Ved å skape denne forbindelsen vil de feste informasjonen bedre i hukommelsen.
Når du bruker multimodal vurdering, må du huske på disse fem tingene:
Prøv å praktisere multimodal vurdering neste gang du vurderer. Når du har gjort det, kan du reflektere over hvordan det var.
"(Required)" indicates required fields